Eestis on Ukrainas toimuvast vale ettekujutus, ütles intervjuus Best Marketingile Ukraina Reklaamiliidu president Maxim Lazebnik. „Arvatakse, et Ukrainas on totaalne sõjaseisukord. Tegelikult pole olukord nii hull.“
- Maksim Lazebnik lükkab ümber ettekujutuse, et Ukrainas käib totaalne sõda. Foto: Erakogu
Lazebniku sõnul käib vilgas äritegevus riigis edasi. „Võid astuda Kiievi toidupoodi ja osta värsket Donetski piima. Lisaks kihutab Kiievi tänavatel ringi tohutu hulk Donetski numbrimärgiga luksusautosid. Järeldan, et Donetski äri on kolinud Kiievisse," rääkis ta.
Kuidas on sõda Ida-Ukrainas mõjutanud Ukraina reklaamitööstust?
Olen suhelnud mitme Eesti kolleegiga ja mõistnud, et neil on siin toimuvast väga vale ettekujutus. Nad arvavad, et Ukrainas on totaalne sõjaseisukord. Tegelikult pole olukord nii hull. Muidugi mõjutab Krimmi annekteerimine ja idas toimuv reklaamitööstust. Samas mitmed reklaamivaldkonnad kasvavad: agentuurid laienevad ja vajavad tööjõudu, eriti digitaalvaldkonnas.
Grivnades on meediamahud käesoleval aastal langenud 35%-40%, eurodes võib rääkida meediaturu kahanemisest rohkem kui poole võrra. See tuleneb grivna kursi nõrgenemisest euro suhtes. Aga 10 eurosendi eest saab jätkuvalt tervele Kiievile metrooga ringi peale teha. Piima ja leiva hind pole ka tõusnud.
Reklaamis on suurim langus väli-, trüki- ja telemeedias. Veebi rahastatakse siiani ja veebirahad liiguvad eelkõige loovagentuuridesse. Loovagentuurid pole langust veel omal nahal tundnud. Teine asi on muidugi agentuuritöötajate indekseerimata palgad. Kui vanasti oli palk 20 000 grivnat ehk 2000 eurot, siis tänase kursi juures on sama summa kõigest 1000 eurot. Aga kõigest hoolimata on Kiievi reklaamiturg väga vitaalne.
Võid astuda Kiievi toidupoodi ja osta värsket Donetski piima. Kuidas saab sõjategevuse taustal üldse kaupa transportida? Öeldakse, et ärikokkulepped ja sõda on kaks üksteisest sõltumatut asja. Lisaks kihutab Kiievi tänavatel ringi tohutu hulk Donetski numbrimärgiga luksusautosid. Järeldan, et Donetski äri on kolinud Kiievisse. Donetsk on oma olemuselt võrdlemisi rikas tööstuspiirkond. Lugansk on Donetski absoluutne vastand. Luganskil võis tõesti olla alust protestideks ja konfliktideks, Donetskis mitte. Kõik propagandistlikud muinasjutud keelelisest diskrimineerimisest on valed. Kogu apoliitiline äritegevus säilis, mis omakorda tähendab, et reklaami on jätkuvalt vaja.
Millised ärisektorid on täna reklaamiturul kõige aktiivsemad/passiivsemad?
Aktiivseim on ravimi- ja meditsiinitööstus. Ravimid haaravad enda alla 30% telereklaamist. Reklaamivad nii kohalikud kui välismaised ettevõtted. Paljud staažikad vene kliendid lahkusid. Autoturg kahanes märgatavalt, kuna valuutakurss on ettearvamatu.
Telekomile on raske hinnangut anda. MTS kaotas Krimmi annekteerimisega palju kliente. Kyivstaril pole suuri kaotusi olnud. Seoses üleminekuga 3G-le on telekomid ajutiselt oma turunduseelarve kraanid kinni keeranud. Pangandussektoris on sarnane olukord. Mõni pank kasvas, mõni kahanes. Vene pangad eemalduvad Ukraina turult. Euroopale orienteeritud pangad kasvavad kõige kiiremini. Aga jaekaubandus on reklaamieelarvet suurendanud! See sektor tunneb end võrdlemisi kindlalt.
Mainisid, et Venemaa ettevõtted vähendavad reklaamikulutusi. Mis seda põhjustab?
Poliitiline kliima mõjutab Vene ettevõtete mainet, mistõttu paljud maskeeruvad Ukraina firmadeks. Suurte ettevõtete jaoks nagu Sberbank pole maskeerumine muidugi võimalik.
Kiievis on paljud Vene kaubad märgistatud väikese Vene lipuga. Kusjuures teiste riikide kaubad ei ole sel viisil märgistatud. Loomulikult on see Vene kaupade tarbimist märgatavalt vähendanud. Reklaam on müügiga otseses seoses. Pole müüki, pole mõtet ka reklaami teha.
Suurte rahvusvaheliste firmade (Unilever, Kraft) turundust juhitakse Moskvast. Ukrainas puudub kohalik turundusjuht. Sisuliselt kuulume Venemaa müügiregiooni alla. Loodan, et globaalsed peakontorid viivad sisse vajalikud muudatused ja liidavad Ukraina näiteks Kesk- ja Ida-Euroopa regiooniga. Vastasel juhul on tulevik tume.
Autor: Hando Sinisalu ja Ann Kruuk
Seotud lood
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.